Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 28 november 2011

Deckarduellen

Nu har jag äntligen bekantat mig med två deckarhjältinnor som jag varit nyfiken på länge! Jag har hört talas om deras bravader via bloggar och arbetskamrater, och har till slut fått lära känna dem själv. Vid första anblicken verkar de ha mycket gemensamt, men efter läsningen upptäckte jag att jag föredrar den enas sällskap framför den andras...

Elly Griffiths har skrivit tre böcker om arkeologen Ruth Galloway, den första är Flickan under jorden. I engelska Norfolk hittas kvarlevor av en människa, och polisen misstänker att det kan vara en flicka som försvann för tio år sen. Ruth blir inkopplad på fallet och finner sig snart involverad i utredningen. Hon blir dessutom privat involverad med kriminalkommissarie Frank Nelson... Ruth är i fyrtioårsåldern och lever ensam i en isolerad stuga med sina katter. Hennes stora problem här i livet är några kilos övervikt samt ett komplicerat förhållande till modern. Ann Cleeves har tidigare skrivit en deckarserie om Shetlandsöarna med den sympatiske polisen Jimmy Perez i huvudrollen, första boken är Svart som natten. Nu har hon inlett en ny serie med kriminalkommissarie Vera Stanhope som huvudperson, första boken heter Dolda djup. Två unga människor hittas döda på kort tid i engelska Northumberland. Sättet de bragts om livet på antyder att det finns en koppling mellan fallen. Vera Stanhope och hennes poliser får ett komplicerat fall på halsen där alla inblandade verkar ha sina egna hemligheter... Vera är i fyrtioårsåldern och lever ensam i sitt hus sedan faderns död. Hon väger lite för mycket, dricker lite för mycket, och har lite för lätt att bli arg...

Summa summarum - av de två hjältinnorna är det Vera Stanhope jag ser fram emot att träffa igen. Hon må vara bufflig, men hon ber inte om ursäkt för sitt utseende eller sin vikt, och lite roligt är det faktiskt att se egenskaper och attribut som är så vanligt förekommande hos manliga detektiver, skildrade hos en kvinnlig huvudperson...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar