Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 1 augusti 2011

Serie- och filmtips för regniga dagar


Bilden är tagen från Expressen

Jag skulle vilja flagga för Jan Stenmarks relativt nya seriealbum Pennan i näsan från 2010. Stenmark är en veteran inom seriebranschen och debuterade 1990, sedan dess har han publicerats på bland annat Aftonbladets kultursidor. Och jag skulle vilja säga att det är humor, men det här med humor är ju så svårt, så subjektivt och eget. Så kanske är det då satir eller ironi eller alltihop i en enda röra? Och i skrivande stund märker jag hur svårt det är att beskriva hans verk, kanske är det så att Stenmark är till för att upplevas? Men om jag ska göra ett försök så måste jag tvunget nämna hans elakhet där han tar ett idylliskt 40-talssammanhang in i det absurda. Han kommenterar vardagstristessen, svenskheten och han gör det skickligt.


När jag läser Jan Stenmark förs mina tankar till Roy Andersson, en av våra stora regissörer, som på ett snarlikt sätt förmedlar samma känsla. Det återigen absurda i den gråa vardagen som fångas, hopplösheten etc etc. Man skulle kunna säga att han fångar ironin över livet självt. Där var människa får representera en del av samhället. Jag tänker främst på filmen Du levande från 2007 som Svenska dagbladet beskriver som en "komisk svart diamant". Se den och förundras, ni som inte redan gjort det.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar