Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 20 september 2016

Vi av Kim Thúy

Den senaste boken av geniet Kim Thúy lämnar mig egentligen utan ord kvar. Men jag ska göra ett försök ändå. För jag är helt matt när jag läst klart. Varenda mening i den här boken är som en hel värld som skjutsas rätt in i mig och stannar där för eviga tider. Och jag avundas er som har den här berättelsen framför er.
I Vi fortsätter Kim Thúy att utforska vad jag gissar är en del av hennes egna förflutna. Även i hennes förra böcker, Ru och Mãn, svävar samma tema över sidorna. Flykten från Vietnam, familjen, modern, kärleken och den ensamma känslan av att vara på flykt och aldrig riktigt stanna trots att man lämnat båten för länge sedan. Men en del av en lever kvar i landet man lämnat, och det är en del som man aldrig får igen. Ständigt är den delen på flykt, men ändå varken hit eller dit. I Vi får vi följa Bao Vi och hennes resa tillsammans med delar av sin familj, från Vietnam via diverse hamnar tills slutmålet Kanada är nått. 
I varje kort kapitel möter vi en ny plats, antingen i de varma färgerna och dofternas Vietnam eller i det drömlika men skrämmande utlandet. Vi slungas mellan hopp och förtvivlan, kärlek och tyst acceptans av det som inte blev, mellan skratt och stilla gråt. Thúy kan som ingen annan ladda varje vardagligt litet ting med ett vackert och bitterljuvt skimmer. I flera kapitel får jag träffa olika människor i Baos familj, nu som då, hur de träffar sin stora kärlek för att sedan förlora den i ett hjärtslags hastighet. Och modern, denna ständigt närvarande djupa moderskärlek som tar sig så många olika uttryck. 
Boken består av ömsinta minnen, både dåliga och bra, och jag är som fylld av tacksamhet för att jag får vara med på resan.
På blott 150 sidor ryms allt det här, och ändå känns det som jag har läst en lång episk roman när jag slår igen boken. Det är något det! 
Vem du än är, vilka böcker du än brukar föredra, så tipsar jag om Vi ändå. Det är liksom en sådan där berättelse som man kan sticka i händerna på vem som helst. Och jag slutar aldrig att förundras över vilka skattfyllda magiska resor en bok tar med mig på och vilka djupa spår den kan lämna kvar i mig.
Kim Thúy kommer till Bokmässan i veckan, och jag hoppas så klart att både kunna lyssna och kanske få en bok signerad av henne, även om jag kommer att få tunghäfta och bli blossande röd. Så ser ni någon tomat i mässvimlet så vet ni vem det är. 

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar