Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 5 september 2016

Novellix + deckare = sant!

Den senaste kvartetten från Novellix består av deckarnoveller, skrivna av fyra välkända författare; Anna Jansson, Håkan Nesser, Johan Theorin och Kristina Ohlsson. Nessers lilla drama "Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter" finns sedan tidigare utgiven som cd-bok, läs här vad jag skrev om den!

Kristina Ohlssons "Ett testamente från helvetet" handlar om ett mystiskt försvinnande. Margot är en av Sveriges främsta deckarförfattare, men skriver under pseudonym, endast hennes advokat vet vem hon egentligen är. För honom har hon också berättat om sitt tidigare liv, och om den f.d. pojkvännen som hotat henne till livet. När Margot uteblir från ett inbokat möte och inte går att nå på telefon, anar advokaten oråd och beger sig till hennes hem... En psykologisk deckargåta med en oväntad twist!

Johan Theorins "Knackningar" är en otäck historia som utspelar sig i ett hyreshus. Molly är pensionär och bor ensam i sin lilla lägenhet. Plötsligt börjar hon höra knackningar i taket om nätterna. Först blir hon störd och förargad. Sen hör hon ett mönster i knackningarna; tre korta, tre långa, tre korta... Parallellt får vi följa en kvinna som desperat försöker meddela sig med omvärlden... Krypande spänning med dramatiskt slut!

Anna Janssons bidrag "Farlig sanning" har jag ännu kvar att läsa!

/Åsa

1 kommentar: