Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 31 januari 2011

Vårens böcker

Som vanligt har jag inga som helst problem att hitta guldkorn i Svensk Bokhandels vårbokskatalog. Och min ”att-läsa-lista” växte helt plötsligt oroväckande…

Nya spännande deckarförfattare är jag alltid intresserad av. Jag tror att Amanda Hellbergs nyligen utkomna Döden på en blek häst är en deckare, även om den verkar ha lite dragning åt skräck-hållet också (vilket inte alls gör något för min del). Huvudpersonen Maja Grå har nämligen förmågan att se saker som inte andra kan. Maja reser till England för att studera konst vid Oxford, men också för att ta reda på vad som egentligen hände hennes mamma, som hittats död i närheten av Brighton. Maja hade ingen kontakt med sin mamma under uppväxten, men nu efter sin död verkar det som om modern söker kontakt med Maja, kanske för att berätta något.

Jussi Adler-Olsen är en dansk deckarförfattare som jag är lite nyfiken på. Under 2011 kommer tre av hans böcker på svenska. Den första är Flaskpost från P som kommer i februari. Serien handlar om en cold case-avdelning inom Köpenhamnspolisen. Just ”kalla fall” verkar vara en trend inom deckargenren sedan en tid tillbaka, men kan vara mycket spännande och läsvärt om det är bra skrivet. I april återvänder äntligen kommissarie Lynley till polisarbetet, då Elizabeth Georges Denna dödens kropp kommer ut på Norstedts förlag. Själv kunde jag inte vänta till april, den engelska utgåvan är utläst för länge sedan. Rekommenderas varmt till alla som saknat Lynley och Havers.

Mavis Gallant är en kanadensisk författarinna som jämförts med Alice Munro. Från det femtonde distriktet är en samling noveller med andra världskriget som gemensamt tema. Kanske är novellformen på väg att få en renässans? Under året som gick utkom flera novellsamlingar som blev väl mottagna, till exempel Munros För mycket lycka och Le Nams Båten. I mars kommer Annika Thors andra bok för vuxna, Om inte nu så när. För mig är Annika Thor fortfarande främst en fantastisk barn- och ungdomsförfattare, men jag gillade verkligen Motljus som kom för ett par år sen, så jag ser fram emot läsningen av hennes nya.

Nina Hemmingssons nya seriealbum heter Mina vackra ögon, och utkommer i maj på Kartago. Nina Hemmingsson har en väldigt speciell humor, som gör att man höjer lite på ögonbrynen ibland. Alltså precis den reaktion ett bra seriealbum ska framkalla – man ska bli både road och oroad! Många av de böcker vi skrivit oss lyriska om här på bloggen under 2010, kommer dessutom i pocket under våren, till exempel Utrensning, Darling river och Fortfarande Alice. Ett bra tillfälle att få mycket läsning för lite pengar!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar