Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 26 november 2010

Om en knäpp men underbar bok

Den norska författaren Erlend Loe är en mina personliga favoriter, men jag ska försöka att vara objektiv, i den mån det går. Han nya roman kallas Stilla dagar i Mixing Part och skildrar en någorlunda splittrad familj på semester i Tyskland. Huvudpersonen, Teleman, är mycket skeptiskt till det förrädiska landet och refererar återkommande till första och andra världskriget, som orsak till detta. Han är dessutom besatt av allt med koppling till teater. Under ytan bubblar även en stark attraktion till tv-kocken Nigela upp då och då, som även pryder omslaget till boken. Bokens innehåll är i mångt och mycket dialog mellan Teleman och hans fru som speglar ett torftigt samliv. Vi får även ta del av Telemans dagdrömmeri om fantastiskt teaterskapande och Nigela iförd mintgrön t-shirt.

Romanen genomsyras av likgiltighet dock med en stark underton av humor, vilket är Loes kännetecken. Hans tidigare böcker Naiv Super från 1998 och Blåst från 2001, för att nämna några, är av samma absurditet och enkla språk där den stillsamma nordiska mentaliteten skildras. Loe har även skrivit barnböcker om truckföraren Kurt med titlar såsom Kurt i Kurtby och Kurt kokar skallen. Jag älskar Loe, villkorslöst, och jag hoppas att du vill försöka älska honom tillsammans med mig.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar