Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 7 september 2010

Höstens första bokcafé

Höstens första bokcafé gick av stapeln på stadsbiblioteket igår kväll. Vi tackar er som var där för en mycket trevlig och givande kväll. Ett särskilt tack riktar vi till vår gäst, Marcus Sandekjer, som berättade för oss om hur det är att driva eget förlag, och gav oss några smakprov ur böcker som getts ut på Malexis förlag. Som vanligt hade vi laddat upp med boktips, igår var de på temat ”Ordens makt” som också är stadsbibliotekets månadstema för september. Här nedanför finns en lista över böckerna vi pratade om, med länkar till vår webbkatalog, där du kan beställa böckerna. Flera av dem kommer också att presenteras här på bloggen framöver.

Boktips
Hans Alfredson: Varför är det så ont om Q?
Jesper Bengtsson: En kamp för frihet - Aung San Suu Kyi
Lydia Cacho: Jag låter mig inte skrämmas - min kamp mot trafficking och korruption
Lisa Genova: Fortfarande Alice
Jan Guillou: Ordets makt och vanmakt - mitt skrivande liv
Anneli Jordahl: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)
Britt-Marie Mattsson: Snöleoparden
Jan-Erik Pettersson: Stieg Larsson - journalisten, författaren, idealisten

Boktips från Malexis förlag:
Willem Elsschot: Ost
Nescio: Titaneller
Marcus Sandekjer: Sagor runt sista kriget

Nästa Café Bokstugan är måndagen den 4 oktober kl. 18 i stadsbibliotekets hörsal. Temat för kvällen är "musik". Varmt välkomna!
 
/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar