Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 26 juli 2016

Sommarläsning!


Nu väser kanske vän av ordning väser fram ett skratt när de ser bilden här, med den gigantiska högen av böcker. Ska människan vara ledig i tre månader? Riktigt så lyckligt är det inte. Men jag är en stor anhängare av fria val, och man vet aldrig vad man är sugen på att läsa när man är på resande fot. Det måste finnas en massa godbitar att välja på!
För att det här inlägget inte ska bli femhundra meter långt så tänkte jag bara nämna några av de titlar jag hoppas kunna få ro att läsa på min semester. Elin Olofssons roman Gånglåt har jag haft hemma länge, och jag är väldigt förtjust i Olofssons sätt att skriva. Det är ofta ett lite snårigt språk som är en fröjd att hitta rytmen i, och om betydelsen av sin hembygd.
 Vägen till Bålberget av Therese Söderlind har legat på vänt i flera år, men nu tror jag att det äntligen är dags. Jag tänker mig att det är en bok som kommer att passa mig mer än bra. Häxprocesser och Ångermanland borde vara fint att läsa på resan genom Sverige.
Romanen Djurfabriken av Edward Bunker är en nyutgåva av en amerikansk klassiker, en hård och mörk fängelseskildring som jag har stora förhoppningar på. Jag skulle tro att det är en läsning som man nästan får göra med halvt slutna ögon för att orka med hemskheterna.
Efter det tänkte jag lätta upp det hela med Homer Hickmans roman Med Albert i baksätet, om ett par i Virginia vars alligator Albert bor i badkaret. Det blir så klart ohållbart, och de kommer fram till att de måste resa till Orlando för att Albert ska få komma hem igen.
Sen gömmer det sig en del spökhistorier i högen och lite annat smått och gott. Tre nya deckare, samt den tredje boken om Cass Neary av Elizabeth Hand. Den första delen har precis kommit på svenska, kolla in Åsas recension av den här.
Det är som sagt en optimistisk läshög. Den andas hopp om långa lata dagar, ömsom sol ömsom regn, sena nätter i läslampans sken medan nattens alla varelser långsamt smyger runt huset. Och det finns en fin optimism i det tänker jag. Medan världen nästan brinner just nu så kan det finnas små saker, så som en bok, som kan få en att känna andra känslor för en stund. Jag tänker ofta på en av mina favoritdikter av Karin Boye, Små ting, just när jag funderar på läsning och världens allmänna ärrvävnad:

Orkar du inte ett steg mer,
inte lyfta ditt huvud,
dignar du trött under hopplös gråhet --
tacka då nöjd de vänliga, små tingen,
tröstande, barnsliga.
Du har ett äpple i fickan,
en bok med sagor där hemma --
små, små ting, föraktade
i den tid, som strålade levande,
men milda fästen under de döda timmarna.

Så se till att ni har minst en bok med sagor hemma, och ha en fortsatt skön sommar!

/ Malin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar