Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 1 juli 2016

Sommarläsning


Efter fjolårets resa till Kalifornien, har mitt intresse för USA växt, särskilt nu i och med det pågående presidentvalet. Landet är fascinerande på många sätt, inte minst när man tänker på deras rättssystem och vapenlagar som kontrasterar hårt mot Sverige. Lagom till sommaren ger Nordstedts ut Carina Bergfeldts ”Sju dagar kvar att leva” som pocketutgåva, en bok jag varit sugen på att läsa sedan Malin bloggade om den förra sommaren. Bergfeldt gör en djupdykning i Texas, den amerikanska delstat som avrättar flest fångar. Där möter hon Vaughn Ross som har väntat på sin avrättning i drygt tio år. Jag lyssnade på avsnitt 237 av podcasten ”Till slut kommer någon att skratta” där Carina Bergfeldt deltar för att berätta om den då nyskrivna boken. Det fångade verkligen mitt intresse och är en rekommenderad lyssning.

För att väga upp den något dystra sommarläsningen så planerar jag även att läsa Jenny Diskis ”Främling på tåg” med den utmärkta undertiteln ”Hur jag med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika”. Hon beskriver själv boken som en reseberättelse men den innehåller även möten med andra resenärer som alla vill berätta om sitt land och sin historia. En nutida ”On the road” kanske?

Men det blir inte enbart facklitteratur för min del i sommar, min favorittant Barbro Lindgren fortsätter skriva om sina Ölandsbetraktelser och naturens växlingar i den alldeles nyutgivna ”Om fällor och flockdjur”, som jag planerar att läsa. Jag är dessutom mycket nyfiken på Lucia Berlins "Handbok för städerskor" en novellsamling som nådde stor framgång i Berlins hemland USA, dock elva år efter hennes död. Novellerna är baserade på författarens brokiga liv som ung hårt arbetande moder och alkoholist, kringflyttandes i både Chile och USA. Jag facineras av hennes livsöde bara av att läsa recensionerna av boken och det är jag inte ensam om, det har bildats en växande reservationskö till "Handbok för städerskor" men som tur är finns den även tillgänglig som e-bok hos oss. Låna den genom att klicka på den här länken. 

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar