Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 13 juli 2016

Farlig fåfänga av Stieg Trenter



Äntligen har jag kommit igång med mitt Stieg Trenterläsande. Jag har länge funderat på att ta mig igenom hans deckare, och nu när de släppts som fina e-böcker finns det ingen anledning att låta bli. Böckerna har uppdaterats med små essäer och även en karta över Stockholm som pekar ut många av adresserna som nämns i böckerna.

För det är ju det de är, allihop. Stockholmsdeckare. Underbara storstadsmiljöer blandat med skärgård och lite mer rustika arbetarmiljöer. Stieg Trenters språk är ett språk av sin tid, en smula gammalmodigt idag men absolut inte dåligt eller oläsbart. Jag fascineras lika mycket av böcker från denna tid som av filmer, och blir alltid sugen på att lyfta på kasken när någon utbrister meningar likt ”Men se herr disponenten, välkommen till bords”.

Farlig fåfänga är Stieg Trenters första bok om fotografen Harry Friberg som blir indragen i fall efter fall efterhand som böckerna framskrider. Harry är en observant fotograf med sinne för detaljer, detaljer som ofta undgår andra även om den återkommande polisen i de följande böckerna inte alls framställs som dum. I denna bok ämnar Harry ta sig en liten vårsemester och firar detta med ett restaurangbesök där han springer på en gammal skolkamrat. Kamraten är även konstnär och de båda besöker en ateljé där kamraten ska ha vernissage dagen efter. Harry blir inbjuden på middag hos sin kamrat som bor i ett gammalt kråkslott på ”Fåfängan”, en utsiktsplats i Stockholm. Väl på plats märker Harry att det är en mycket egendomlig stämning i hushållet och bland de andra gästerna, och efter middagens slut hittas kamraten död ute på berget.
Jag har nu läst tre Stieg Trenterböcker och de är sin ålder till trots riktigt sköna sommardeckare, inget onödigt våld eller liknande och kanske lite väl långsökta ledtrådar emellanåt men jag njuter av miljöskildringarna och den förhållandevis långsamma tonen. Och som jag nämnde så innehåller e-boksversionerna kartor och liknande som förhöjer läsupplevelsen ytterligare ett snäpp.

Länk till e-boken: FARLIG FÅFÄNGA

/Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar