Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 6 juli 2016

Badhytten av Christina Olséni och Micke Hansen



Det är tidig morgon på golfbanan i Falsterbo. Pensionärerna Egon och Ragnar tjuvspelar en runda innan de snobbiga klubbmedlemmarna börjar anlända, precis som vanligt. Ragnar får iväg ett riktigt kanonslag men när han hittar bollen ligger den bredvid liket av klubbens ordförande, den illa omtyckte Sven Silfverstolpe. Gubbarna får för sig att det är Ragnar som haft ihjäl honom med golfbollen och blir rädda, så de baxar upp liket på golfbilen, kör in honom till klubbstugan och placerar liket på hans kontor. Efter att ha funderat på möjliga olyckssätt inklusive huruvida man kan begå självmord genom att äta för många Läkerol kastar de honom hejdlöst in i akvariet för att det ska se ut som att han snubblat och fallit. Sedan stänger de dörren, går därifrån och lovar att aldrig prata om detta igen. 

Detta är premissen för fjolårets absolut roligaste bok. Jag hade låga förväntningar, speciellt med tanke på bokens tagline: ”Det som göms i sand kommer fram ibland”, och blev därför positivt överraskad när jag kom på mig själv med att skratta högt åt vissa episoder. Det är ingen höglitterär bok, den vann inga priser eller omtalades i de fina sofforna, men jag älskade precis varenda sida likväl. Poliserna är klassiska; en snäll, ett pucko, en intelligent och så några i periferin, jag störs dock aldrig av stereotyperna utan tillåter mig att njuta av alla fadäser och snedsprång. Det är en hyggligt enkel deckarhistoria som ligger till grund, men det är alla bihistorier som gör boken för min del. 

Badhytten är den första boken i en tilltänkt serie som författarna kallar ”Mord i Falsterbo”, alla böcker är ju tilltänkta serier idag. Den nya boken i serien, ”Fågelskådaren”, har precis släppts vilket betyder att jag inte hunnit läsa den ännu. Jag hoppas såklart bli lika glad av den som av Badhytten. En ljuvt rolig sommardeckare utan vare sig omsvep eller krusiduller.

Länk till e-boken: BADHYTTEN

/Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar