Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 30 juni 2014

Årets sommarläsning!

Det börjar bli hög tid att planera sin sommarläsning, och som vanligt känns det både roligt och lite svårt! På bilden syns inte hela min tilltänkta sommarläsning - den kompletta högen är betydligt mer omfångsrik - men några av böckerna ser jag extra mycket fram emot att läsa...

Årets "nu-ska-det-äntligen-bli-av" är utan tvekan Ferdinand von Schirachs "Brott" och "Skuld", två novellsamlingar med brottsrelaterade berättelser ur advokatens eget yrkesliv. Det känns nästan som om jag redan läst dem, men trots tips från Sara med flera har det helt enkelt aldrig blivit av...

"Pojken som läste Jules Verne" av Almudena Grandes, handlar om en läshungrig ung pojke i Francos Spanien på 1940-talet, och det var både titeln och de fina recensionerna som gjorde mig nyfiken på den.

Lena Sundströms "Spår" är en dokumentär thriller som handlar den uppmärksammade svenska avvisningen av de två egyptierna, som sedan utsattes för tortyr vid ankomsten till sitt hemland. Jag läste ett utdrag ur boken i första numret av den svenska utgåvan av tidskriften "Granta", och blev intresserad av att läsa mer.

Stephen Kings "Doctor Sleep" får representera både den engelskspråkiga sommarläsningen, och inslaget av skräck i sommaridyllen! Jag sträckläste King i sena tonåren, och har sen dess gjort vissa nedslag i hans författarskap. Boken är en slags uppföljare till "The shining", och handlar om den lille pojken Danny som vuxen - inte helt oväntat brottas han med vissa problem...

Längst ner i högen ligger Tuula Karjalainens biografi över Tove Jansson, "Arbeta och älska". Den har jag redan bläddrat lite i, men ser fram emot att få tid att följa Toves liv i ord och bild från liten flicka i föräldrarnas ateljé, till vuxen kvinna på egna ön som hon delade med sin livskamrat Tuulikki...

Jag önskar alla en riktigt härlig sommarläsning!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar