Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 19 december 2013

Julklappstips: "Expeditionen - min kärlekshistoria" av Bea Uusma

Mitt julklappstips är "Expeditionen- min kärlekshistoria" av Bea Uusma! Den här boken fick dessutom årets Augustpris för bästa fackbok.

Jag har drömt om Nordpolen sen jag var liten, och en dag ska jag åka dit. Jag tänker nog på glaciärer, is och Nordpolen tre gånger i veckan. Men man behöver inte vara isnörd för att gilla den här boken! I juli 1897 svävar ingenjör Andrée och hans två kollegor iväg från Svalbard, för att i sin vätgasballong resa över Arktis vita vidder mot Nordpolen. Tre män utan någon större erfarenhet av is, kyla och extrema förhållanden. Snart fastnar de i en isig mardröm och försvinner. I trettiotre år är de borta. Och hemma i Stockholm sitter den yngste expeditionsdeltagarens fästmö och väntar. Så en dag 1930 hittar man tre kroppar på den otillgängliga ön Vitön. Vad som hände dem är det ingen som vet.

Författaren reser både i sinnet och i verkligheten, på jakt efter Andrées polarexpedition, på jakt efter deras öde, på jakt efter en kärlekshistoria, och på jakt efter hemligheten i isen. Det här är den mest spännande faktabok jag läst, den är som en spänningsroman med hjärtesnörpande historier bland allt det historiska. Och tragik i kubik, förstås. För så är det ju med våra isvidder, de är det bästa som finns, och det värsta som finns.

En perfekt julklapp till den vuxna vetgiriga äventyraren, som gärna läser om spänning, hjärta och smärta hemma i favoritfåtöljen. Fast om jag ska vara helt ärlig så tror jag att Expeditionen- min kärlekshistoria passar till precis vem som helst. Se bara till att lägga vantarna på den illustrerade utgåvan, som är formgiven av den briljanta Lotta Kühlhorn.

Den här boken får mitt hjärta att sjunga och min hjärna att snurra av fascination. Och väldigt passande att sjunka ner i på juldagen, när man är däst och nöjd av allt julfirande!

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar