Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 4 november 2013

Jimmy Perez är tillbaka!

Om ni som jag läst och gillat Ann Cleeves deckarkvartett om Shetlandsöarna, blev ni säkert också rejält besvikna över hur hon avslutade den sista delen, ”Blå gryning”. Det kändes inte riktigt bra att hon övergav kommissarie Perez och övriga karaktärer i en svår situation... Om det däremot skulle vara så att du just nu är mitt i serien och läser, så råder jag dig att vänta med att läsa detta blogginlägg tills du kommit igenom kvartetten. Cleeves har ju börjat skriva på en annan deckarserie – som för att ytterligare understryka slutet på Shetlandsserien - med den buffliga kommissarie Vera Stanhope i huvudrollen. När jag lånade hem ”Dead water” var det i tron att detta var den senaste boken om Stanhope.

Döm om min förvåning när boken börjar med att Jimmy Perez vandrar längs med Shetlandsöarnas stränder, plockar stenar och saknar sin älskade Fran. Det har nu gått ett halvår efter hennes död, och Perez är ännu inte tillbaka på sitt arbete vid polisen. Mot sin vilja blir han ändå indragen i ett fall där en journalist från öarna hittas död i en båt. Situationen kompliceras av att den som hittar kroppen är öarnas åklagare som dessutom verkar ha egna kopplingar till fallet... För att sköta utredningen i Perez frånvaro kallar man in kommissarie Willow Reeves, en yngre kvinna som är lite okonventionell i både framtoning och arbetsmetoder.

Mycket av behållningen med boken var för min del återseendet med karaktärerna och Shetlandsöarnas fantastiska miljö. Själva deckargåtan börjar dramatiskt och spännande men mot slutet känns det faktiskt lite som att historien går på tomgång. Man kan alltid hoppas att serien – liksom kommissarie Perez - kan hämta sig och komma tillbaka...

/Åsa

PS! Missa inte Café Bokstugan ikväll kl. 18 i stadsbibliotekets hörsal. Temat är skräck, rysare och thrillers...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar