Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 25 november 2013

Björn Afzelius - en god man (och bara en människa)

När recensionsexet från Norstedts kom blev jag både nyfiken och lite orolig. För mig har Björn Afzelius’ person kommit att få en närmast en mytisk aura omkring sig, då hans musik spelades mycket hemma under min uppväxt, och jag själv var med mina föräldrar på hans spelningar. Den nya biografin är skriven av Gunnar Wesslén som följde Björn Afzelius i många år, både som vän privat, och i tjänsten som journalist. Ryktet sa att boken skulle teckna ett porträtt av artisten som var ärligt, men inte alltid så smickrande.

Wesslén beskriver mycket riktigt Björns liv, från den tidiga uppväxten utanför Huskvarna, via Hökarängen och Landskrona, innan han till slut hamnade i Malmö. Han beskriver hur karriären som sångare och låtskrivare tog fart, hur han mötte Mikael Wiehe, hyllningar och motgångar, och även hur Afzelius ratades och ibland förlöjligades av kritikerna – men älskades av folket.

Wesslén ger en bild av privatpersonen Afzelius som känns ärlig och äkta. Genom intervjuer med döttrarna och några av de många kvinnor som kommit och gått i hans liv, får man bilden av en man som var både rolig och omtänksam när han var närvarande – vilket tyvärr inte hände så ofta... Dock reagerar jag på en del spekulativa formuleringar om Björns kärleksliv, som exempelvis ”ibland tror jag att Bill Wyman i Rolling Stones är den ende som haft fler kvinnor på sina turnéer än Björn Afzelius".

För mig har Björn Afzelius och hans musik alltid varit förknippade med starka och värdeladdade ord som demokrati och rättvisa. Den bilden består efter läsningen – men nyanseras kanske lite också... Kanske är Björn och hans liv ett exempel på den klassiska devisen ”gör som jag säger – inte som jag gör”... Titeln känns väl vald – han var utan tvekan en god man med goda avsikter – men i alla avseenden bara en människa... Boken innehåller många bilder, en del från privata album, både från barndomen och från familjeliv och karriär som vuxen.

Sammantaget är det en fin och viktig dokumentation av en person som betydde mycket – och genom sin musik fortfarande gör det – för många människor.

/Åsa

1 kommentar: