Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 5 juni 2015

Pia Dellson: Väggen - en utbränd psykiaters noteringar

En psykiater drabbas själv av det som hon flera gånger varit med om att behandla och sjukskriva för. Utmattningssyndrom eller utmattningsdepression, två olika tillstånd men ändå lika. Det är en mycket bra och välbeskrivande text om hur den sjuke/-a upplever sitt tillstånd. Mycket korta prosatexter om alltifrån kraschen till återkomsten.

Enkel att ta till sig, kräver inget. Läsning för alla som är där eller känner någon vän eller anhörig som är på väg eller redan där.

Läs för ökad förståelse. Läs för igenkänning.

Ett citat:

”… Jag förstår inte hur detta kunde hända mig. Jag som är så stabil. Stabil ork, stabilt humör, långsiktig, planerad.

Hur kan en sådan klippa lösas upp till denna lervälling?”

Ännu ett citat:

”… Hur ska jag få ut all den här vreden så att jag kan börja slappna av? Det tar så mycket kraft att hålla emot.

Ska jag gå ut och slå någon på käften?”

Tillståndet är vanligt och allt fler drabbas och blir sjukskrivna. Det finns i de flesta människors närhet. Vi måste öka förståelsen och hejda alla måsten.

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar