Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 16 juni 2015

Breaking Light av Karin Altenberg


Den här författaren tipsade mig en kollega om, det är en av många fördelar att jobba med andra människor som gillar böcker lika mycket som en själv, hela tiden upptäcker man nya böcker! Karin Altenberg är född i Sverige, men bor och arbetar i Storbritannien. Och skriver böcker på engelska, men inte på sitt modersmål svenska. Men jag kan alltid hoppas att hon blir översatt, för det här är en magnifik bok! Med det sagt så är det en oerhört vacker bok på engelska, språket är så skirt och snirkligt, men ändå väldigt lättläst.

Breaking Light är en historia om två pojkar, Gabriel och Michael, som växer upp i ett litet samhälle ute på den engelska landsbygden. Michael kommer som nyinflyttad, och blir en räddande ängel för Gabriel som är svårt mobbad i skolan och har inga vänner. Två pojkar som lever på det undantag som en trasig barndom kan vara. Tillsammans är de det starkaste som någon av dem har upplevt. Men tillsammans är de också det mest sårbara som någon av dem har upplevt. För en tvåsamhet, kan alltid bli en ensamhet, på en enda lång sekund när något inträffar som inte fick hända.
Nu kommer Gabriel tillbaks till Mortford, som vuxen man, till pojkarnas barndomsstigar och skogar. För att hitta sig själv igen, för att lära sig älska sig själv igen. Kanske kommer han även tillbaka för att hitta den där lilla pojken som han en gång var. Kvar finns såren, det som aldrig sades och det som aldrig gjordes. Kvar finns människor från förr, men även nya människor som vill ha en plats i Gabriels liv.

Det här är en bitterljuvt skimrande berättelse, där det engelska ljuset är både blekt och blaskigt, hårt och frätande kritvitt men även förlåtande och varmt rosa. Breaking Light är en bok som drabbar mig djupt, långt in i hjärtat. Jag kommer på mig själv att vilja sträcka mig in i boken, genom ett dammigt fönster, och lägga en varm hand på huvudpersonernas axlar och säga mjukt i deras öra: Jag är med dig, du är inte ensam. Det är en väldigt fin bok, som slår an en sträng hos oss alla. Passa på att låna hem den över sommaren, det är verkligen en historia som gör sig under ljusa kvällar och ljumma dagar.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar