Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 16 februari 2012

Ru av Kim Thúy

Jag har precis läst klart Ru av Kim Thúy och jag blev otroligt imponerad av denna debutroman. Boken är en självbiografisk roman, och spänner sig från Vietnamkriget till nutid. Vi får följa Kim och hennes familj genom uppväxten i Sydvietnam, båtfärden till Malaysia, flyktinglägret i Malaysia och sedan flytten till Kanada. Berättelsen spänner sig över en lång tid och det är som att läsa små minnen ur en dagbok. Vi får lära känna en människa genom hennes tankar och funderingar som hon skickligt beskriver.

På bara några rader beskriver hon en viktig person eller händelse, som bara på de få rader kommer till liv. Språket är helt fantastiskt och jag fullkomligt slukar denna bok. På bara några få stycken så ser jag hela berättelsen framför mig. Det räcker med ett stycke för att jag redan ska ha en film som rullar med bilder från hennes berättelse i mitt huvud.

Det är inte heller lätta skildringar hon beskriver, utan det är mycket smärta, sorg och kärlek i händelserna. Vi får inblick i hur det var och är att vara kvinna i Vietnam, och hur landet har förändrats sedan Vietnamkriget.

Ru är en bok som berör med en djup berättelse och ett enormt vackert språk, varje litet minne är som ett guldkorn som berör en ända in i själen. I alla fall för mig..

/Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar