Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 20 februari 2012

Augustenbad en sommar av Anneli Jordahl

Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att säga att Anneli Jordahl nu är en av mina favoritförfattare efter att ha läst Jag skulle vara din hund – (om jag bara finge vara i din närhet). Brevromantik och vånda. Boken skildrar delar av Ellen Keys liv, i centrum står brevväxlingen mellan Urban von Feilizten som är så lidelsefull att mitt hjärta snörps åt. Men vi får även bevittna vänskapen mellan Ellen och författarinnan Ernst Ahlgren, pseudonym för Victoria Benedictsson. Samt Ellen Keys liv på äldre dagar där den unga beundrarinnan Malin Blomsterberg får agera husa åt Ellen, vilket så småningom driver henne till vansinne.

Men nu till Augustenbad en sommar, Jordahls senaste bok från 2011. Såväl den här berättelsen utspelar sig i slutet på 1800-talet. Det är hälsoparadiset ”Augustenbad” samt dess gäster som står i fokus. Andreas Öhman, blir ditskickad av sin välbärgade hustru för att komma till stånd med sitt alkoholmissbruk. Andreas är själv en tämligen misslyckad poet, ursprungligen från ett fattigt barndomshem och ställer sig genast emot Doktor Liljedahls befängda kurer, såsom att tre gånger om dagen bada i 6-gradigt vatten samt att varje morgon svepas in i våta, kalla lakan. Andreas tar sommaren som ett tillfälle att ägna sig helt åt poesin – men efter att ha utforskat området väcks hans intresse för den kvinnliga sorten, till liv. Amanda heter hon är svårt sjuk av syfilis. På grund av detta visar sig enbart i mörkret – därav blir deras möten nattetid då de samtalar om livets krämpor och om poesi.

Bland personalen finner även Andreas glansstrykerskan Maria, dotter till baderskan på Augustenbad. Då det blir midsommar spankulerar Andreas omkring på fri fot vilket snabbt innebär att han får fatt i sprit av ett annat sällskap – in i skogen och där träffar han Maria, som mycket smickrad av Andreas komplimanger kastar sig i famn på honom vilket leder till en kärleksakt som i sin tur leder till besvärliga komplikationer: det vill säga oönskad graviditet. Maria, som dessutom är trolovad den unge mannen Samuel, och som har planer att studera och ta sig från orten inser nu att hon är fast där för alltid. Det jag fastnade för hos Jordahl är fram för allt språket som är mycket vackert och även tidstypiskt samt att hon gärna lyfter klass- och könsfrågor i sina bägge skönlitterära romaner, något som jag personligen är mycket intresserad av själv.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar