Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 30 augusti 2019

25 gram lycka av Massimo Vacchetta och Antonella Tomaselli

Veterinären Massimo får en dag en fråga från sin kollega: ”Kan du ta hand om den här ett par dagar?” Han kan bara inte säga nej. En liten igelkott som bara väger 25 gram, den är helt hjälplös och Massimo måste ha ständig koll på den lilla honan som döps till Ninna. Men han inriktar sig på nötkreatur och kan ingenting om igelkottar. Han läser på och skapar kontakter som hjälper honom. Detta är början på vänskapen mellan Massimo och igelkotten som kommer förändra hela hans liv. Massimo är en man med rutiner och ordning, men när Ninna kommer in i hans liv måste han tänka om, igelkotten blir hela hans värld och han blir mycket engagerad och tar in fler skadade igelkottar och bygger till slut upp ett center för just igelkottar.

Vilken härlig läsupplevelse! Jag ville absolut inte lägga ner den, jag måste få veta hur det går för Ninna och alla de andra igelkottarna. I mitten av boken finns bilder som gör att jag smälter lite, så söta igelkottar är och fascinerande djur som jag lärt mig mycket om efter att ha läst denna bok.


/ Veronica F.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar