Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 26 maj 2015

Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler


Även som bibliotekarie kan man bli stående med en bok i handen som man så gärna vill tipsa vidare om, men som är så svår att just tipsa om. Orden försvinner i huvudet på en, och man svamlar fram lite oklädsamt; Ja men, den är så otroligt bra! Lite så känner jag för Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler. För det här är en väldigt bra bok, den är bara svår att prata om. Framförallt för att det är så svindlande lätt att avslöja den bärande vändpunkten, det som gör hela berättelsen till vad den är, och som är just det jag inte kan nämna.
Rosemary var ett pratigt barn. Ett verkligen pratigt barn. Meningarna och orden tog aldrig slut, de bara fortsatte att välla ur henne i en ström som ingen kunde stänga av. Men nu går Rosemary på college. Och pratar knappt överhuvudtaget, inte ett pip om hon inte absolut måste. Något hände där, i en reva mellan den pratglada flickan och den tystlåtna unga kvinnan. Något som fick Rosemarys syster att försvinna spårlöst, något som fick deras bror att välja ett liv på flykt, något som får Rosemarys föräldrar att flytta åter och åter igen. Familjen, och även Rosemary är i spillror. Sakta men säkert leder Fowler oss till de olika ledtrådarna, och vi kan börja nysta i vad som har hänt den här familjen. Mer än så kan jag inte avslöja om själva handlingen, mer än att absolut ingenting är som man tror.
Vi är alla helt utom oss är en stark roman, som med sitt långsamma språk och stora frågor letar sig in i hjärnan på läsaren och sedan vägrar flytta på sig. Jag blir ledsen, jag bli glad och jag blir förbannad. Boken skyr inte undan de stora känslorna, men det blir aldrig kletigt eller tillrättalagt. Huvudpersonen Rosemary är en lurig berättare, hon lindar dig runt sitt lillfinger för att sedan släppa loss dig på boksidor där du förvirrat undrar vad som hände. Så här några dagar efter jag läst klart boken så har jag gått tillbaka och läst om de sidor jag vikt, och tyckt om boken än mer. Så trots min vaghet gällande handlingen, läs den här berättelsen. Men vad du än gör, snoka inte runt på internet om Vi är alla helt utom oss innan du läser! Efteråt kommer du dock att snorkla internet rent på information, men gör det bara inte innan. Då blir jag helt utom mig.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar