Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 21 februari 2014

Tove Jansson och mumin på biblioteken 2014

Foto
Pyssel med muminhus
I år är det 100 år sedan Tove Jansson föddes. Det kommer vi på biblioteken i Karlskrona att uppmärksamma på olika sätt under året. Denna veckan har vi haft muminvecka på våra bibliotek, med pyssel, högläsning, tipspromenader och mycket annat. På vår Facebooksida, kan du se vad som hänt under veckan.

Under året blir det förstås fler aktiviteter på temat Tove Jansson och Mumin. Den 3 april kl. 10-11 blir det ett bokcirkelsamtal kring "Pappan och havet" här på stadsbiblioteket. Om du vill vara med är du välkommen att kontakta mig eller Sara på telefon eller e-post. Sara nås på 0455-303474 eller sara.liljegren[at]karlskrona.se. Mig når ni på 0455-303478 eller asa.fransson[at]karlskrona.se. Sista anmälningsdag 28 mars, begränsat antal platser!

Den 7 april har Café Bokstugan temat "Tove Jansson - mer än mumin". Då berättar vi och tipsar om böcker av och om Tove - och så klart kommer även mumintrollet och hans vänner att få vara med på ett hörn... Vi träffas som vanligt kl. 18 i stadsbibliotekets hörsal, ingen entréavgift, ingen förhandsanmälan - och fika serveras för liten slant!

På vår hemsida finns mycket att läsa om både Tove Jansson själv och om hennes muminfigurer. Du hittar också ett test där du kan kolla vem du är i Mumindalen. Om det fungerar? Nja... visserligen är jag ohälsosamt fäst vid min handväska, men jag är inget vidare på att laga hallonsaft, så att jag skulle vara muminmamman är nog tveksamt...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar