Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 13 juli 2012

Min semesterläsning

Nu är det dags för mig att spendera dagarna på kobbar, skär, öar samt min lummiga balkong. Bästa sällskapet är givetvis en bok. Tjocka, smala, långa, korta, mjuka eller hårda band - allt mellan himmel och jord ska jag försöka hinna med, men främst klassiker...
  • Den gamle och havet av Ernest Hemingway - har jag gått och suktat efter hela våren. Jag längtar så innerligt efter att äntligen få läsa om den gamle fiskargubbens imponerande kamp mot en marlin.
  • En fördämning mot Stilla havet av Marguerite Duras - efter att ha läst Älskaren i och med bibliotekets bokcirkel väcktes min nyfikenhet för Duras debutroman där hon istället bearbetar sin barndom med fokus på moderns slit.
  • Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson - vilket är den allra första muminboken. Efter att ha läst och radiotipsat om Pappan och havet känner jag mig nu inspirerad och förväntansfull inför att läsa de övriga muminböckerna. Tove Janssons vackra och kluriga språk gör mig lycklig!
  • Fritt förfall av Birgitta Stenberg - den refuserade, kontroversiella och vågade debutromanen... Behöver jag säga något mer?
  • Mitt liv som bok av Paul Desalmand - slutligen en nyutkommen bok som kort och gott behandlar en boks liv - från födsel till död. Det jag hört om romanen är att det ska vara den ultimata kärleksförklaringen till just boken.
Trevlig sommar önskar Sara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar