Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 1 september 2015

Fågelmannen av Mo Hayder


För ett tag sedan, under en solig sensommardag så läste jag ut Fågelmannen av Mo Hayder. Det var en himla tur att det var ljust och soligt ute, för det här är en mörk bok. Kanske en av de mörkaste och blodigaste jag läst. Och då får jag ändå i mig rätt många skräckberättelser som utspelar sig på de svartaste av bakgator. Fågelmannen är dock en deckare, något jag provar på ibland, och den här hade jag hört mycket gott om i bokbloggarvärlden.
 Storyn i sig är knappast unik, ung ambitiös kriminalare i London får ett fall med fem svårt sargade kvinnokroppar på sitt bord. Förutom det brutala våldet så kännetecknas morden med att mördaren har sytt in en liten fågel i varje offers bröstkorg, därav arbetsnamnet Fågelmannen...
 Jack Caffrey är ny på jobbet, men han hemsöks av sin sedan länge försvunne bror och ett trassligt privatliv. Han kastar sig därför hejdlöst in i vad som snart blir en mardröm till mordjakt, på en av de värsta seriemördare som Storbritannien skådat. Den vanliga katt och råtta leken tar sin början, fast på ett välkonstruerat och rafflande sätt.

Fågelmannen är en väldigt bra och otroligt spännande bok, jag sitter som på tusen nålar, förtvivlat läsande tills jag får ont i ögonen. Men var ordentligt varnad. Det här är oerhört grafiskt, detaljrikt och våldsamt. Men vill du läsa en hysteriskt spännande bok, trots grymt innehåll? Läs den!
Vill bara varna för bokens partier med mäns våld mot kvinnor, det är inga lätta partier att ta sig igenom. Men det ska det heller inte vara. Vän av ordning kan ju undra varför man överhuvudtaget ska läsa något som är så våldsamt, men jag tycker ändå att berättelsen är så pass bra och välskriven att det är värt det. Det är en resa in i de mörkaste av hörn som den mänskliga hjärnan kan uppbringa, en resa in i de otäckaste av världar. Trots det så vill jag genast läsa mer av Mo Hayder, och mer om Jack Caffrey. Fast jag får nog ta något mer lättsmält först. För vissa partier av Fågelmannen är sådant som jag aldrig kan få oläst, om ni förstår vad jag menar.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar