Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 3 augusti 2015

Tuijas semesterläsning fortsätter


Debutanten Caroline Kepnes lite ovanliga thriller ”Du” blev nästa alster i sommarhögen, och den har jag och Malin skrivit ihop lite om redan här på bloggen, och därefter metadeckaren ”Tony & Susan”, skriven av Austin Wright redan 1993, som också redan finns här. En lite ovanlig roman om ett deckarmanus, om man nu kan uttrycka sig så… ett intressant grepp i alla fall! Sen fick jag tonårsförfattaren Sarah Dessens splitternya ”Du är aldrig ensam” i min hand, och har man en tonårstjej i sin närhet så är det ett ganska säkert kort att tipsa henne om någon av Dessens böcker – hon skriver bra bladvändare av feelgoodtyp, om starka tjejer på väg mot vuxenlivet. Så även denna gång, och jag blev inte besviken. På bloggen Boksnack finns mina tankar om denna.

Romain Puértolas släppte också sin nyaste mitt i semestertider, och efter att tidigare läst den sanslösa skrönan ” Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp” (finns här på bloggen), så var jag ju tvungen att snabbt ge mig i kast med den om möjligt ännu sanslösare ”Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet”. Vilken gjorde mig ganska besviken, ända tills jag kom till slutet, för det var först då som jag som läsare fick förstått vad allt egentligen gått ut på. Så i efterhand var den klart bättre än under läsning – om man nu kan uttrycka sig så! Precis samma känsla fick jag en gång i tiden av Fredrik Backmans ”Min mormor hälsar och säger förlåt” – den var också klart bättre när jag alldeles i slutet fick veta hur allt egentligen var, eller hängde ihop. Lite grann kändes det som att man borde läsa om boken en gång till, för att kunna uppfatta saker på rätt sätt, så att boken verkligen får komma till sin rätt!

Slutligen fick Morgan Larsson avsluta min semester – hans ”Det opålitliga hjärtat” som han så förtjänstfullt sålde in (både boken och sig själv, faktiskt) under höstens Bok 14 i Sparresalen. Den hade det inte blivit tid till innan, och denna roande, smått fantastiska historia, är klart läsvärd för den som ännu inte hunnit med den, som uppskattar både dråplig situationskomik och fantastik. Lättsam underhållning för både män och kvinnor utlovas. Perfekt sommarnöje!

/Tuija

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar