Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 21 augusti 2015

Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet av Romain Puértolas


Ja, så lång titel är det (återigen) på Romain Puértolas senaste skröna – hans förra, som var hans debut, var dock ett något annorlunda verk och hette ”Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp”. Den skrev jag om, här, för ca ett år sedan, och nu har alltså uppföljaren kommit. Med viss nyfikenhet kastade jag mig över denna också, och förväntade mig att bli underhållen med sanslös orealism i ett högt tempo, men tyvärr blev jag ganska besviken. Det här är ingen bladvändare i högt tempo alls, däremot ännu mer sanslöst orealistiskt, vilket jag knappast trodde var möjligt. Den är även denna en skrönornas skröna, men mer på ett drömlikt plan, än som en spännande actionthriller som den förra.

Den handlar om 35-åriga Providence, brevbärerska i Paris, som är på väg till Marocko, för att hämta hem sin dödssjuka adoptivdotter Zahera. Flickan är sju år, och har levt hela sitt liv på sjukhus, med sin cystisk fibrosliknande sjukdom, som gör henne oförmögen att andas ordentligt - därav titeln. Men trots titeln är det inte henne det i första hand handlar om, utan Providence, som just denna morgon när hon ska flyga till Marrakesh, fastnar på Orly, för inga plan får lyfta. Ett vulkanutbrott på Island har orsakat ett askmoln över Frankrike, som gör att hon inte kommer ur fläcken. Men på grund av diverse märkliga omständigheter hamnar hon hos tibetanska munkar i Versailles, som på nolltid lär henne att flyga. Själv. Utan farkost alltså. Typ flaxa.

Och det är någonstans här som allting blir lite för bra, lite för orealistiskt för att det ens ska kunna kännas som en skröna. Visst lyckas hon, men det är mer som en drömflygning, och visst vimlar det av intressanta tidsmarkörer genom hela romanen (den känns verkligen pinfärsk!), och visst driver Puértolas med det mesta, men skrattar gör jag ju inte. Jag tror inte ens att jag log under läsningen. Så rolig är ju lite missvisande, trots att baksidan lovar ”en modern saga, rolig, romantisk, rörande”. Men visst är det ovanlig underhållning!

Boken finns på på Karlskrona bibliotek, här.

/Tuija

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar