Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 27 juli 2015

Semesterläsning


Så är då de lata, sköna dagarna över för denna gång, då man äger sin tid och gör precis det man vill, istället för alla måsten på jobbet. Och eftersom jag sällan under semestern läser det jag trodde jag skulle läsa, så brukar jag heller inte vilja skriva ihop något om mina läsplaner innan semestern, utan hellre efter. Ibland är böckerna inte alls vad jag trodde, och därför läser jag inte klart dem. Ibland droppar det in reserverade, kanske nya, efterlängtade böcker, som oväntat får en helt annan prioritet i min läshög, när det väl är dags att börja på en ny. Och så blev det även denna gång.

Jag började i alla fall semestern med att läsa Gillian Flynns debutbok ”Vassa föremål” (ni vet hon med Gone Girl..) – en nyöversättning, men den har tidigare getts ut under titeln ”Vass egg”, och Åsa har skrivit om den tidigare här på bloggen. Den nya översättningen imponerade inte alls på mig, tvärt om, men storyn var onekligen både spännande och intressant. Jag gissar att jag efter den läste Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande”, den omtalade Augustvinnaren… som ju även jag borde ha läst, men den gav mig inget bestående intryck alls. Så är det ju ibland, läsning är sannerligen en smaksak, och då är det väl en evinnerlig tur att det finns något för alla!

Därefter läste jag tonårsboken ”Fågelbarn” av Christin Ljungqvist – en synnerligen begåvad författare från västkusten! Hennes böcker har varit både ordentligt omtalade och omtyckta, främst av vuxna, och därför läste jag hennes senaste för ett tag sedan. Som jag blev så förtjust i att jag läste hennes näst senaste nu. Som jag blev så oerhört imponerad av, och som gjorde ett oerhört starkt intryck på mig, så nu måste jag bara läsa hennes debut också! Och så kan det bli ibland – att man läser böcker i ”fel” ordning. Men vad gör det – i det här sammanhanget har de mycket liten anknytning till varandra, så det är inga som helst problem att läsa dem helt fristående. Av vuxna också! Helen har skrivit lite kort om dem här på bloggen tidigare, och jag har skrivit om denna på min tonårsblogg Boksnack. Fortsättning följer om min semesterläsning… :-)

/Tuija

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar