Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 7 februari 2013

Modernista pulp

Då och då sneglar jag i tidskriften Vi läser, en tidskrift som det borde sneglas i oftare eftersom man ofta blir enormt inspirerad till böcker som annars hade gått en obemärkt förbi. Redaktören Yuikko Duke rekommenderade vid det tillfället deckaren En sista riktig kyss av James Crumley och vanligtvis hade jag vänt blad men rubriken "Svart pärla från ett iskallt amerikanskt 70-tal" fångade mig. Jag upptäckte då att boken ingick i serien "Modernista pulp" som gavs ut 2008. I serien finns tre andra titlar: Jesus son av Denis Johnson, Skuld av Ian Banks och Mördaren i mig av Jim Thompson, som finns att låna på biblioteket här i Karlskrona. De är samtliga hårdkokta, råa och med mycket osympatiska huvudkaraktärer, precis som jag önskar... Dock verkar de enligt min mening ha hamnat i skymundan, det vill säga placerade i magasinet. Så om du gillar klassisk noir eller som tröttnat på brott i skärgårdsmiljöer, är detta något för dig. Själv slits jag mellan huruvida jag ska börja med Crumley eller Thompson, eller kanske läsa dem parallellt?

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar