Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 14 februari 2013

Jag biter i apelsiner av AnnaKarin Thorburn


I romanen Jag biter i apelsiner, från Gilla förlag, är huvudpersonen och berättarjaget så innerligt förälskad i sin sambo Ödlan. De har ett unikt samspel som är svårt att sätta ord på, så fysiskt närvarande, där alla sinnesuttryck får spelrum. Ödlan är konstnär och arbetar dagar och nätter i sin ateljé medan vår huvudperson studerar franska på universitetet som tidsfördriv. På biblioteket möter hon Lo, en lång och gänglig halvfransos som går i samma kurs. Försiktigt, försiktigt närmar hon sig honom, kanske på grund av den mystik och tystlåtenhet han utstrålar, vilket hon är främmande inför, kanske på grund av att Ödlan är alldeles för upptagen med sitt skapande. Orsakerna är svåra att förstå till en början men klarnar efter hand då det handlar om en form av bekräftelsebehov. Efter några möten på biblioteket får hon följa med Lo hem, de inleder med andra ord en relation. För det är något med Lo, något magnetiserande, något som gör henne fullkomligt febrig och matt i hans närhet. De spenderar flera kvällar ihop på hans balkong med vin och Yatzy som sällskap, inlindade i filtar... Trots detta fortsätter hon att vara tillsammans med sin Ödla, som hon inte är mindre kär i för det. Hon lurar även Lo i detta eftersom han inte känner till det dubbelspel hon ägnar sig åt.

Vår huvudperson är mycket splittrad och trasig sedan länge, då ångesten kommer för nära inpå springer eller cyklar hon bort den. En anledning till att hon försätter sig i den här komplicerade situationen beror på hennes ständigt närvarande men frånvarande mamma, som lämnade familjen då berättarjaget var ett barn. Därför söker vår huvudperson bekräftelse, trygghet, kärlek och passion hos såväl Ödlan som Lo. Men det är ingen hållbar situation, hon tvingas välja, något som ger oväntade konsekvenser...

Jag slukade den här boken, jag älskade till exempel det ryckiga, osammanhängande men samtidigt kittlande språket. Jag läste febrilt ut boken på en dag och känner starkt med huvudpersonen och hennes inre röra. Jag vill veta hur hennes tankar går då hon vaknar upp ur sin kärlekshypnos, kan hon laga sig själv? Hur går man vidare mot något annat?

Det här är en stark debut av AnnaKarin Thorburn, enligt mitt tycke, och jag ser fram emot fler läsupplevelser av henne.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar