Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 16 mars 2012

Under huden på Bokstuganredaktionen 2

Sara har hittat en hel hög roliga bokrelaterade frågor, och igår kunde ni läsa hennes bokbekännelser - nu är det upp till oss andra att följa efter…

Senast lästa bok: ”En ovärdig dotter” av Justine Lévy
Senast köpta bok: ”Resan ut” av Virginia Woolf
Senast lånade bok: ”Tystnader och tider” av Eva Österberg
Favoritbokhandel: The English Bookshop i Gamla stan
Favoritbibliotek: Biblioteken i Karlskrona förstås!
Favoritfärg på bok: Svart (…som natten… som synden… som deckaren…)
Favoritmat/snack vid läsning: Torra kakor
Favoritdryck vid läsning: Kaffe eller te
Den här boken köper jag till min bästa vän: ”JA till Liv! Liv Strömqvists ABC”, feministiska betraktelser i serieform med mycket humor.

Bra exempel på ”ensliga-herrgårdar-
på-vindpinade-hedar-genren"

Den här boken köper jag till en partner: ”Tidsresenärens hustru” av Audrey Niffenegger, om den stora kärleken som trotsar tid och rum…
Favoritgenre: deckare, skräck, ”ensliga-herrgårdar-på-vindpinade-hedar-genren”…
Författarfavoriter: Siri Hustvedt, J C Oates, Elizabeth George, P D James…
Den tjockaste bok jag läst: ”Det” av Stephen King (1339 sidor)

Den tunnaste bok jag läst: Är nog en pekis… ”Max kaka” kanske…? ;-)
Favoritljud när jag läser: Inga ljud när jag läser!
Favoritbokblogg: Dark Places http://helenadahlgren.wordpress.com/
Mitt bästa bokminne: Lyckan att som barn få låna hem en hel kasse med böcker från bibblan varje vecka! Tack - mamma, pappa och biblioteket i Kallinge!
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort till vänner, lämnar till Kupan eller till bibblans bokbytarbord.
Så här sorterar jag min bokhylla: Lite genre, lite färg, lite… där det får plats.
Nästa bok jag ska läsa: ”Tistelblomman” av Amanda Hellberg

 /Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar