Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 21 juni 2010

Om sommarläsning

Min sommarläsning har under årens lopp bestått av en brokig blandning av böcker, beroende på vad som för tillfället har intresserat mig. Några böcker har mer än andra dröjt sig kvar och blivit riktiga sommarklassiker - för alltid förknippade med sommar och ledighet, t.ex. Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger, Den hemliga historien av Donna Tartt, Kafka på stranden av Haruki Murakami och Nattvakten av Sarah Waters.

Två böcker som jag har läst under våren, men önskar att jag hade kunnat spara till sommaren är Främlingen i huset av Sarah Waters och Okänt offer av Tana French. Jag har skrivit om båda här på bloggen, och de har allt jag önskar av en sommarklassiker - de är härligt tjocka (525 resp. 518 sidor), de är spännande rakt igenom och båda utspelar sig dessutom i lantlig herrgårdsmiljö, något jag är lite svag för…

Jag har redan tjuvstartat årets sommarläsning med Elizabeth Georges senaste om kommissarie Lynley, This body of death. Förhoppningsvis kommer den snart på svenska också, och än så länge tycker jag att den är väl värd att väntas på.

Trevlig sommarläsning!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar