Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 10 juni 2010

En station från Paradiset

Till en början var jag skeptisk till den här romanen, jag bara väntade på att det skulle bli exotiserande och schablonartat. För det blir det oundvikligen när historien utspelar sig i en subkultur, som här bland lack, läder och sado-masochistiska rollspel,... trodde jag! Ganska tidigt i läsningen kunde jag dock släppa mina farhågor. Oknytt, Varg, orm och lo, som är bokens centralfigurer, blir levande och trovärdiga i Mariette Glodecks språkdräkt. Hon försöker inte vara kittlande, och hon varken försvarar eller förkastar sina huvudpersoners livsstil. Livsstilen ger helt enkelt miljön i vilken hon placerar sin historia om ett antal människor och deras maktstrukturer, relationer och utveckling, varken mer eller mindre.

Varg, orm och lo är det närmsta en familj Oknytt har. De fyra lever tillsammans i en lägenhet i Stockholm och kombinerar sina vanliga dagjobb med våldsamma nätter i klubbvärlden. Sagoreferenserna är många och när Oknytt (som egentligen heter Jonas) bryter sig ur strukturen och reser till Amsterdam blir det allt mer drömartat och ibland svårt att veta vad som bara sker i Oknytts fantasi. Intressant och välskrivet är det hur som helst.

Boken i webbkatalogen
Låna boken som e-bok

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar