Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 27 juni 2016

"Elefantens fot" av Madeleine Hesserus

Från året 1986, då jag var elva år, har jag några mycket tydliga minnesbilder från Rapportsändningarna, som vi alla satt bänkade framför kl. 19.30. Den ena är blodfläcken i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan, och den andra en gul och svart symbol som jag snart lärde mig betyder kärnkraft. Det som inte kunde hända (men kanske hände?) i Harrisburg hade hänt i ukrainska Tjernobyl. Men vad var det egentligen som hände i den ökända reaktor 4? Och vilka följder fick det för människorna, och djur- och växtlivet i det drabbade området? Innan jag läste Hesserus bok visste jag inte ens att jag var intresserad av dessa frågor.

Boken är en roman, men författaren själv har besökt "den förbjudna zonen" runt kärnkraftverket, och därför känns skildringen av miljön så oerhört realistisk - både fascinerande och skrämmande. Centret är en forskningsanläggning strax utanför zonen, där man undersöker och analyserar katastrofens effekt på djur och natur. Hit kommer den unga svenska forskaren Katarina för att arbeta tillsammans med andra framstående forskare från hela världen.  Hennes första besök i zonen gör stort intryck, och lämnar obestämda känslor av obehag, efter att hon tyckt sig skymta någon eller något, där inget levande borde finnas. På Centret blir hon attraherad av den ukrainske kollegan Grigorij, och de inleder ett förhållande, trots att han bor ihop med en annan kollega.

Den stora behållningen av boken är miljön i den förbjudna zonen. Gränserna bevakas av vakter, inga människor tillåts vistas där utan tillstånd, men ändå finns det illegala bosättare som vägrar lämna sin forna hembygd. Städer och byar är helt övergivna, precis som invånarna lämnade dem vid den hastiga evakueringen i april 1986. Naturen har tagit över, i höghusen växer träden in i lägenheterna och pilgrimsfalkar bygger bon på balkongerna. Relationen mellan Katarina och Grigorij, och de erfarenheter och hemligheter de båda bär på, är en annan av bokens huvudlinjer. Sammantaget en mycket läsvärd bok, som skapar intresse för att läsa mer om både kärnkraften och Tjernobylolyckan.

"Elefantens fot" finns som både bok och e-bok på biblioteken i Karlskrona.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar