Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 20 oktober 2015

Yuko av Jenny Milewski

För några år sedan läste jag Jenny Milewskis strålande debut, Skalpelldansen, en febrigt otäck thrillerliknande bok så ruggig att det nästan stänkte blod upp ifrån sidorna. Nu kommer Milewski med en ny bok, en berättelse som helt och hållet hamnar inom skräckgenren. Svensk skräck är verkligen inne i en topp just nu, det finns mycket bra att läsa. Och Yuko är ytterligare en sådan hårresande pärla!
Malin har flytt den lilla hålan hon är uppvuxen i för ett spännande studentliv i Linköping. Hon läser ekonomi och har fram till nu bott i ett litet inackorderingsrum, men nu har Malin till sin stora lycka fått ett rum med eget badrum i en studentkorridor. Ett badrum med badkar dessutom! Vardagslyx för en student. Malin som är blyg och lite tillbakadragen ser sin chans till ett mer socialt liv, med andra studenter vägg i väg och korridorsfester varje vecka. Men så blir det inte riktigt. För snart börjar det hända en rad märkliga händelser i korridoren på Ryds Allé. Varför ligger det skor slängda i hela korridoren? Vem är det som slår i dörrarna fastän ingen mer än Malin är hemma? Och det där trevliga badkaret ja, vad är det egentligen som händer inne i Malins badrum?
Yuko är en oerhört spännande och härligt otäck bok, där det krypande obehaget långsamt smyger sig på en. Milewski blandar collegegenre med japansk skräckfilmsgenre, och hon gör det med den äran. Många av oss har någon gång sett en japansk skräckis (exempelvis The Ring som gjorde mig nervös för myrornas krig på tv för all framtid) och en del av oss har någon gång bott i en studentkorridor eller har sett just en sådan på tv. Studentlivet är för övrigt rätt så speciellt, vilket jag verkligen tycker författaren lyckats skildra. Det eviga pusslet mellan tentor, extraknäck och det sociala livet som kunde vara en aning pressande. Samt den där balansen mellan att vara vuxen men ändå fortfarande ha tonårens osäkerhet inom sig. Kombinera det med en ordentlig skräckhistoria så får man i Yuko en välskriven och spännande bok. Ytterligare ett plus för den otroligt snygga formgivningen, boken är en fröjd att titta på, omslaget ger precis ut rätt oroväckande vibbar.
Jag kan varmt rekommendera Yuko, gör bara inte om mitt misstag. Utan att riktigt ha stenkoll på vad boken handlade om så la jag mig till rätta i mitt badkar för en lång och härlig lässtund. Det jag lärde mig där var att läs just inte den här boken i badet. Framförallt inte om du är mörkhårig och dessutom heter just Malin… Ett lite väl intensivt möte mellan fiktion och verklighet.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar