Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 2 mars 2015

Reafångst och Bokstugan om kvinnlig vänskap

I veckan som gick drog bokrean igång, och numera måste man ju kolla både bokhandeln, nätbokhandlar och varuhus för att vara säker på att inte missa något fynd. Lite av sin tjusning tycker jag ändå bokrean har mist, det känns inte riktigt som man gör de där stora fynden längre, och det är heller inte några köer utanför bokhandeln vid midnatt numera... Jag är i alla fall nöjd med mina (förvånansvärt få) inköp hittills i år. Mest nöjd är jag nog över att ha hittat den vegetariska kokboken "Mera vego" till reapris. Jag lånade hem boken efter tips från Sara, och blev jättesugen på att laga mer vegetariskt! Recepten är uppdelade i olika nivåer från vardag till fest. Det finns både enkla rätter med få ingredienser och lite mer avancerade. Layouten är snygg med många bilder och tydlig text.

Maria Gripe var en av mina favoritförfattare under uppväxten och det har nog aldrig riktigt gått över, så jag blev jätteglad när jag hittade ett par av hennes klassiker i nya snygga utgåvor på rean. "Tordyveln flyger i skymningen" pryder nu sin plats i min bokhylla, och ska definitivt läsas om snart! Ingen rea utan språknörderi, och i år får den böjelsen representeras av "Hur låter svenskan ejengklien?" av Olle Engstrand. Varje år köper jag också några reaböcker som jag redan läst, men i efterhand insett att jag också vill äga. "Steglitsan" av Donna Tartt var en av förra årets största läsupplevelser, och den kände jag att jag ville ha i min bokhylla för att kunna återkomma till, och kanske låna ut - givetvis bara till folk som vet hur man handskas med böcker...

Nu när ni säkert tröttnat på reavimlet ska ni förstås komma till Café Bokstugan imorgon. Denna gången har vi en gäst, Bibi Jonsson, professor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, som ger oss en föreläsning på temat  "Den komplicerade vänskapen". Hon kommer att prata om hur kvinnors vänskap skildras i bland annat Elin Wägners, Moa Martinsons och Agnes von Krusenstjernas romanvärld. Lotta, Sara och jag tipsar om böcker på temat kvinnlig vänskap, och vi har förstås också läst några av författarna som nämns i föredraget. Som vanligt ses vi i stadsbibliotekets hörsal kl. 18. Det blir också bokutlottning och fika för liten slant från Systrarna Lindqvists café och hembageri - och vi är nog många som hoppas på att semle-säsongen inte är över än...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar