Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 28 oktober 2014

Magisk oktoberläsning


Jag har sett fram emot denna boken länge, misstänkt att den skulle vara perfekt för mig, och väntat in det rätta tillfället att försjunka i den. Det rätta tillfället kom en kompledig fredag, då jag och Ray Bradburys Oktoberfolket tillbringade en ostörd förmiddag tillsammans. Det var den 24 oktober, och händelserna i boken utspelar sig just kring detta datum, så ni kan tänka er att jag var nöjd med timingen!
 
"Och är det kring den tjugonde oktober då allt luktar rök och himlen står brandgul och grå i skymningen, så känns det som om halloween aldrig skulle komma med sin ström av kvastar och sitt mjuka lakansfladder runt knutarna.
Men ett egendomligt, otyglat, mörkt, långt år kom halloween tidigt.
Ett år kom halloween den tjugufjärde oktober, tre timmar efter midnatt."

Så här låter det i prologen och redan där är jag ohjälpligt fast.
Vi befinner oss i en småstad i Illinois i oktober månad. Dit anländer en åskledarförsäljare, som varnar för att något är på väg att drabba staden. Han träffar på två trettonåriga pojkar vid namn Will Halloway och Jim Nightshade. Will är född en minut före midnatt den trettionde oktober och Jim är född en minut efter midnatt. Will är blond, gladlynt och oskuldsfull. Jim är mörkhårig, rastlös och verkar liksom dras som en magnet till det som är mörkt och farligt.

Så kommer cirkusen en natt, tre timmar efter midnatt, förebådad av doften av lakrits och sockervadd, transporterad av ett gammalt ånglok med en orgel som spelar någon underlig variant av kyrkomusik. Och det är inte vilken cirkus som helst... Something wicked this way comes är bokens originaltitel och den är verkligen talande för hela stämningen i boken.

Det är mörkt, magiskt, otäckt och vackert. Den klassiska kampen mellan det onda och det goda, mellan människors högsta önskan och de konsekvenser dessa kan föra med sig, tidlösa ämnen som här gestaltas i en närmast sagolik ton som får mig att tänka på Neil Gaimans böcker och på Mark Helprins fantastiska Vintersaga. Boken har också filmatiserats av Disney på 80-talet, filmen blev något av en flopp men det ryktas att en ny filmatisering är på gång.

/Helen

1 kommentar:

  1. Something wicked this way comes, som jag inhandlade till mig själv i somras, har nu flyttats upp till förstaplats på min läslista. Tack för det inspirerande inlägget!

    SvaraRadera