Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 30 september 2014

Så många böcker, så lite tid

Ett problem som jag tror alla vi bokälskare, inte minst vi som omges av frestande böcker hela dagarna på vår arbetsplats, ställs inför är hur man ska hinna?! Det finns ju inte en chans i världen att någonsin hinna läsa precis alla böcker man skulle vilja, det är bara att inse. Jag brukar emellanåt roa mig med att lägga upp olika strategier för mitt läsande, för att försöka få någon form av överblick. Jag tänker mig att jag liksom maxar mitt läsande på detta sätt. För tillfället har jag en strategi som går ut på att jag delar upp böckerna i fyra olika kategorier:

  1. Nyutkomna böcker som jag vet att jag vill läsa
  2. Olästa böcker av författare jag tidigare läst och gillat
  3. Böcker av författare jag är nyfiken på men ännu inte har läst
  4. Olästa böcker som står hemma i min bokhylla
Tanken är då att jag ska växla mellan dessa kategorier och läsa en bok i taget från varje. Om det fungerar? Inte direkt. Allt som oftast hittar jag någon bok som jag ju bara måste läsa, även om jag egentligen har en hel hög med andra böcker hemma som ligger och väntar i läshögen. Och så är det ju alla barnböcker, böcker till diverse olika bokcirklar, böcker jag ska tipsa om i olika sammanhang... Men jag tror att det är så det måste vara. Det är omöjligt att alltid följa en plan, läsning måste få vara impulsstyrd ibland. Jag tror dock att jag fått läst en mängd böcker på detta sätt, som annars blivit liggande länge, länge...

Har du någon lässtrategi du vill dela med dig av?

/Helen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar