Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 18 juni 2013

Min semesterläsning

Nu drar det ihop sig och om några dagar spenderar jag den första semestern i mitt alldeles egna hus. Jag har föreberett en skuggig läsplats under äppelträdet där jag tänker läsa Ferdinand Schiraschs "Fallet Collini" vars recensionsexemplar legat och väntat på mig sedan april. Schirasch tillhör ju mina favoriter så jag har höga förväntningar - och har dessutom lyckats blunda för eventuella recensioner och avslöjanden. En mycket entusiastisk låntagare tipsade om "Brevboken" skriven av den ryske författaren Michail Sjisjkin som jämförts med Tjechov och Tolstoj. Romanen bygger på en brevväxling mellan Sasjenka och Volodenka som splittrats i och med kriget. Det verkar vara en storartad kärleksroman som jag ser fram emot.

Pocket är ett utmärkt och behändigt format då man vill ha med sig läsning till utflyktsmålet. Jag plockar med mig den uppmärksammade "Stål" av Silvia Avallone samt den mindre omskrivna "Staden utan kvinnor" av Madeleine Hessérus som utlovar kärlek och dystopi...

Något som är perfekt i dessa varma dagar är att sätta igång surdegssatser. De bubblar och frodas då temperaturen i rummet ligger på cirka 22-25 grader. Och finns det något härligare än ett nybakt bröd på morgonen? Martin Johansson har skrivit ett flertal böcker på ämnet surdegsbakning bland andra; "Surdegsbröd", "Enklare bröd" och den senare "Bröd och pizza" som numera befinner sig hemma hos mig.

Till sist kunde jag inte motstå att ta med mig "Vildvin och honungsros" av Sanna Töringe, en bok som enbart fokuserar på klätterväxter och gröna rum. Inspiration till att plantera och sköta om härdiga klätterrosor, vild djungellik humle men även ettåringar såsom blomman för dagen och luktärtor ges här, en bok som jag saknat bland våra trädgårdsböcker.

Trevlig sommar,
önskar
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar