Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 11 juni 2013

Barnflickan av Hanna von Corswant

Skräckroman står det under titeln på den här boken. Det vill jag nog inte riktigt hålla med om, tycker snarare att det är en psykologisk thriller i stil med Dennis Lehanes Patient 67. Det är en svensk författare som har skrivit, och det är hennes debutroman så jag blir nyfiken på vad vi har att vänta från hennes penna framöver.

Boken handlar om Karin, en ung kvinna som kommer som barnflicka till paret Louis på den franska landsbygden. Det konstiga är bara att det inte finns något barn att passa. Pojken som hon ska vara barnflicka åt har tydligen dött under mystiska omständigheter, ingen vill prata om det och madame Louis hävdar hela tiden att det inte alls är därför hon har kommit dit. Detta är inte det enda mystiska som Karin blir inblandad i. Vem är det egentligen som håller till på husets övervåning? Och varför hålls Karin isolerad utan möjlighet att ta kontakt med sin familj?

Det är inte speciellt läskigt som sagt, men däremot väldigt spännande emellanåt. Jag anar hur det ligger till ganska tidigt, men efter utläsningen är jag trots allt förvirrad. Visst var det väl som jag trodde? Det lämnas en del lösa trådar, och det finns helt klart utrymme för olika tolkningar av händelseförloppet. Gränsen mellan vad som är verkligt och inte är hårfin.

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar