Den folkskygge och hemlighetsfulle skräckfilmsregissören Stanislas Cordovas 24-åriga dotter Ashley har upphittats död och allt pekar mot ett självmord... Journalisten, Scott McGrath, har sedan länge haft en särskild nyfikenhet till Cordovas filmer samt myterna kring hans livsstil och vem denne mytomspunne konstnär egentligen är och ser det därför som ett tillfälle i att gå till botten med familjen Cordova, en gång för alla! Han följer Ashleys fotspår, de sista tio dagarna hon var i liv, vilket leder honom till två vittnen, Nora och Hopper, som beslutar sig för att hjälpa McGrath i denna kluriga jakt…
Cordova håller själv till i ett storartat residens, även kallat ”The Peak”, en egendom på 120 hektar som omgärdats med ett sex meter långt militärstängsel för att undvika all form av kontakt med omvärlden. Här har familjen befunnit sig sedan 1976 och flertalet av hans omtalade skräckfilmer har spelats in här. Eftersom det i princip är omöjligt att ta sig in till ”The Peak” samt att komma i kontakt med Cordova som dragit sig undan och inte visat sig offentligt sedan 1977, tvingas McGrath, Nora och Hopper tala med gamla skådespelare, Cordovas ex-fruar, personalen på det mentalsjukhus varifrån Ashley Cordova rymde tio dagar innan hon hoppade ner för ett hisschakt, och de personer som på något sätt kommit i kontakt med henne under de sista tio dagarna i livet. Dock är det ytterst få som vill uttala sig om Cordova och hans metoder...
Ledtrådarna leder dem så småningom in i svartkonst och diverse mörka besvärjelser som Ashley varit inblandad i. Det framkommer även att Hopper en gång haft en mycket nära relation med Ashley, där de båda var nära att rymma utomlands tillsammans. En bit in i romanen blir det tydligt för Nora, McGrath och Hopper att de inte är ensamma, de känner sig ständigt förföljda och skuggade och blir allt för ofta varnade om de mörka krafter som Cordova besitter. Det är ingen lek de gett sig in på… Efter en hel del research och ett digert dokumenterande från McGraths sida blir de påkomna och bestulna på allt bevismaterial som de samlat på sig. Nora, McGrath och Hopper ser ingen annan lösning än att bryta sig in på ”The Peak” för att gå till botten med vad som kan ha hänt med Ashley. Är det ett självmord, eller i själva verket ett mord som det rör sig om? Och kan det vara självaste Cordova själv som är inblandad i det?
Hela tiden balanserar författaren Marisha Pessl mellan det fiktiva och det dokumentära och romanen innehåller till stor del journalistiska texter ur Vanity Fair, Rolling Stone och New York Times där läsaren nästan måsta rannsaka sig själv för att inte luras in i att Cordova faktiskt existerar… För visst upplever jag att det är på gränsen till verklighet och jag skulle ljuga om jag efter att ha läst ut romanen genast slängde mig över närmaste sökmotor för att försöka utröna vem karaktären Cordova egentligen bygger på. Det är omöjligt att inte bli uppslukad i ”Nattfilm” och i myten om Cordova. En av de bästa böcker jag läst i år som påminner mycket om en av mina favoritthrillers "Gone Girl" av Gillian Flynn.
/Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar