Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 22 september 2014

Deppig läsning - "SAAB:s sista strid"

Saabs sista strid : Den osannolika historien om Sveriges största konkursJens B. Nordström är ekonomireporter på TV4, och har ägnat särskild uppmärksamhet åt alla turerna kring SAAB de senaste åren. Framförallt är det den holländska sportbilstillverkaren Spyker, och dess karismatiske VD Victor Muller som Nordström ägnat sitt intresse åt, i samband med att företaget 2010 köpte SAAB av dåvarande ägaren General Motors. Han har tidigare skrivt "Cirkus Muller" om Victor Mullers person och bakgrund, men den nya boken "SAAB:s sista strid" handlar om turbulensen kring det svenska bilmärkets öde de senaste åren.
 
Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (SAAB) grundades 1937 och tillverkade från början enbart flygplan. Efter andra världskriget hade man överskott på material och man började då bygga personbilar i liten skala. Tack vare erfarenheten från flygindustrin försågs bilarna med funktioner och detaljer som ofta var före sin tid. I SAAB-familjen ingick även Lastbilstillverkaren SCANIA. SAAB:s storhetstid var under 1970- och 80-talen då man lanserade storsäljarna SAAB 99 och SAAB 900. När ekonomin blev sämre såldes först halva personbilsdelen till den amerikanska biltillverkaren General Motors 1990, och 2000 såldes även resten till samma ägare. När GM tröttnat på det svenska bilmärkets brist på lönsamhet och vill lägga ner - då dyker holländaren Victor Muller upp, till synes som den räddande ängeln. Nordström beskriver hur försäljningen av SAAB drevs igenom under mycket tveksamma former. Muller har inte finansieringen klar när han påbörjar förhandlingarna om köpet, och förlitar sig på sina skumma affärskontakter. Ett av de värsta ögonblicken i härvan är när Muller lyckas betala GM med deras egna pengar!
 
Nordström är väl insatt i sitt ämne och har varit noga med att alla inblandade ska få uttala sig - trots att han upprepade gånger blivit utskälld av Victor Muller i telefon. Texten är faktaspäckad men lättläst. Bitvis saknar man djupet i framställningen och även om språket är korrekt, hade det kunnat vara lite mer varierat och levande. Boken rekommenderas till alla som vill veta vad som egentligen hände bakom kulisserna när SAAB drevs i botten. Man häpnar över hur ett anrikt svenskt företag och aktat bilmärke, på så kort tid övergår till att bli föremål för vårdslös jonglering bland riskkapitalister och skojare. Riktiga SAAB-älskare varnas för smärtsam läsning...

Själv försöker jag ta väl hand om min SAAB, så den ska rulla i många mil till, för det lär bli den sista i raden av alla bilar från Trollhättan som kommit och gått i mitt liv - en lång och trogen bekantskap som började med pappas orangea SAAB 99:a nån gång i slutet av 70-talet...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar