Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 9 juni 2015

Dränkt av Frida Andersson Johansson


Nu börjar sommaren närma sig, med kalla havsbad och småljumma dopp i mörka sjöar. Vad passar då bättre än att läsa en ryslig historia om onämnbara ting som lever i djupet? Så att den där mysiga somriga badkänslan infinner sig!
Skämt åsido, så är ju jag väldigt förtjust i skräckfyllda och otäcka böcker. Och faktiskt kanske framförallt när solen gassar, och jag hör måsarna skrika runt omkring mig. Jag antar att det är en kombination av att läsa hemskheter i en solig och trygg miljö, men även de fascinerade kontrasterna av ens egna ljusa tillvaro i motsats till det nattsvarta i skräckens magiska värld. För Unn, huvudpersonen i boken Dränkt, så är det just en balansgång mellan ett tryggt och ordnat liv och en kaosartad barndom där skräcken aldrig var långt borta. Men nu är Unn en kvinna mitt i karriären, med fredagskvällar på krogen fast med en ständig längtan efter mer. Såren från barndomen och mammans ständigt hotfulla skugga har blivit till ärr som ingen längre kan se. Unn begraver sig i arbete och nöjen, alltför att hålla det trassliga och snåriga borta från sitt liv. Men en dag snubblar hon bokstavligen över ett mysterium, och gläntar då på dörren till en värld där saker lever i skogen och viskar till henne. Där den nyinflyttade grannen spelar en magiskt trolsk musik som lockar och drar i Unns innersta. Samtidigt så drunknar människor runt omkring Stockholm. Drunknar på land… Och vem är egentligen den mystiske och undflyende grannen? Han som är så märkligt attraktiv samtidigt som han får alla Unns varningsklockor att ringa på högsta volym. Snart så tätnar mörkret kring Unn, och det finns ingen väg ut, bara bakåt och neråt.
Dränkt är en lovande romandebut, en skräckberättelse mitt i ett syrendoftande villasamhälle. Unn är en ung kvinna med många lager, och med många hemligheter, vilket alltid är fascinerande. Och det otäcka, det trolska, det mörka som ständigt lurar där i skogen? Jodå, jag tycker det är fint och målande, skuggorna letar sig in i rummet där jag sitter och läser. Precis som det ska, när det är riktigt läskigt! Kanske några av er såg serien Jordskott som gick på SVT under våren? Den här boken påminner mig lite om den. Den juniskimrande miljön som vi alla känner igen och som vi gärna vistas i, den blir plötsligt mer dovt grön och alla de gamla berättelser vi fått i oss sedan barnsben, om de varelser som lever i skogen blir till verklighet. Så, en sommarskräckis, perfekt för en varm dag på stranden! Simma inte för långt ut bara.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar