Men en smula originell är ju romanen onekligen. Det är brådmogna lilla Millie som står för ett av perspektiven, och hennes bidrag till historien är saknaden efter mamman, efter den döda pappan, fascinationen över att saker och ting, och människor, dör, och att hon till varje pris snabbt vill komma till Melbourne där hon tror sig hitta nya ledtrådar till mamman. Åldringarna Karl och Agatha lever sig igenom kapitlen i minnet av det förflutna – Karl i saknaden av sin älskade hustru och i längtan efter att göra oväntade och en smula obstinata saker (startskottet är att fly från ålderdomshemmet) och Agatha i sin absurda fixering vid att leva efter exakta klockslag och i iakttagandet av ålderstecken. Båda är minst sagt udda, i synnerhet Agatha som inte ens pratar normalt utan vrålar ut allt hon vill ha sagt. Båda lär de känna Millie och tar på sig uppgiften att tillsammans försöka hjälpa till att hitta den frånvarande mamman. Ett antal knasiga och dråpliga saker inträffar naturligtvis under resans gång, men oavsett det är detta ingen feelgood för mig – snarare tycker jag det är en ovanligt sorglig historia ur allas perspektiv, den kryper lite under huden på allas sorger, funderingar och tillkortakommanden. Men allra mest blir jag ledsen över lilla Millies belägenhet i livet och att den slutar så öppet som den gör… Men om allt detta kan man ju faktiskt tycka väldigt olika!/Tuija
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar