Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 8 september 2015

Fyra minuter av Johan Ring

Häromdagen fick jag nys om en, för mig, ny svensk skräckförfattare och jag var inte sen att rovdjurslikt kasta mig över boken. Författaren heter Johan Ring, och han har skrivit en del noveller, men om jag förstår det hela rätt så är detta hans första roman. Och detta ger mersmak hos en skräckfantast som undertecknad!
Fyra minuter utspelar sig i den sömniga lilla orten Dunvik på den småländska landsbygden. Där går livet sin gilla gång, dagarna flyter in i varandra. Men så störtar en Boeing 737 som är på väg till Arlanda från Salzburg. Flygplanet störtar rätt ner i en potatisåker i lilla Dunvik. Alla på planet omkommer och resten av Sverige står chockade inför katastrofen. Media och allsköns räddningspersonal invaderar Dunvik för att reda ut vad som egentligen hände där uppe i luften.
Fast något överlevde kraschen. Något överlevde som inte är riktigt mänskligt. Och det pockar och drar efter människorna i Dunvik. Snart så har fasan tagit sitt grepp runt byn och allt det vi känner som normalt och verkligt är inte det längre. Människorna i Dunvik förändras. Och de förändras till något onämnbart. Under romanens gång får vi följa några av byborna lite extra nära, och alla har de en nyckelroll i den slutgiltiga, härligt rysliga finalen.
Fyra minuter är en spännande och otäck liten bok, om märkliga händelser mitt ibland det vardagliga liv som så många av oss känner till och är hemtama i. Kanske är det därför det blir extra läskigt. Boken igenom finns även små nedslag i verkliga, oförklarliga händelser som skett runtom i världen under olika årtionden. Dessa stör inte berättelsen det minsta, utan snarare tvärtom, min stackars sökmotor får gå varm när jag ivrigt letar fakta som en galning. Det enda jag kan anmärka på Johan Rings bok är att den känns lite för kort. Jag hade gärna sett i alla fall en femtio sidor till, eller till och med hundra. Men Fyra minuter är väl värd att lägga sina egna minuter på, om man nu gillar otäckheter. Och vem gör inte det?
Och jag hoppas Johan Ring skriver mer, för här har jag en känsla att det finns fler berättelser som ligger på lur. Nu när höstmörkret lurar runt hörnet så är Fyra minuter en utmärkt resa att göra hemma i läshörnan. Hoppa inte för högt om ni hör ett flygplan dåna förbi utanför bara.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar