Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 4 maj 2015

Ruth Rendell 1930 - 2015

Foto: Tim Duncan, via
Wikimedia commons
Den brittiska deckarförfattaren Ruth Rendell gick bort i lördags, efter en stroke i januari som hon aldrig riktigt återhämtade sig ifrån. Hon har länge varit en av mina favoriter bland de många läsvärda brittiska deckarförfattarna.

Rendell debuterade 1964 med ”From Doon with Death” (utkom på svenska 1965 med titeln ”Vem var Doon?”), som är första boken om Kommissarie Wexford. Hon skrev sedan sammanlagt 24 deckare med honom i huvudrollen, och ytterligare ett femtiotal fristående deckare, romaner och noveller, varav vissa under pseudonymen Barbara Vine. Om anledningen till att hon valde att skriva under annat namn har hon själv sagt: “Vine was a bit more serious, a bit more searching, analytical perhaps”.

Ruth Rendell tilldelades många priser för kriminallitteratur, bland annat Edgar Allan Poe Award och Gold Dagger. Hon var en privat och tillbakadragen person, som inte var så förtjust i intervjuer. När hon i en radiointervju fick frågan om hur hon skriver sina berättelser, var hennes svar helt enkelt: “Oh they just come to me.” Och när hon i samma intervju fick frågan om vad som driver henne att skriva, svarade hon: “I like to sit at a desk and type.”

Jag har läst många av hennes deckare och den som gjort starkast intryck på mig är nog faktiskt den allra första jag läste, ”Stenarna skola ropa” (”A Judgement in Stone”, 1977). Jag kan fortfarande minnas hur boken såg ut, det var en gammal pocketutgåva som tillhörde min mamma, och som jag nog egentligen skulle varit lite äldre för att läsa och förstå fullt ut. Av första meningen inser man varför jag ändå envisades med att fortsätta läsa... "Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva". Boken utkom lämpligt nog i ny snygg pocketutgåva i januari i år, den ingår i senaste temakvaretten från Albert Bonniers pocketklassiker, tillsammans med ytterligare tre moderna deckarklassiker. I höst utkommer ”Dark Corners”, som blev Ruth Rendells sista bok.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar