Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 24 mars 2015

Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk


Snart står påsken för dörren, och vad bättre då än att anamma den norska traditionen med att läsa påskekrim? Vilket helt enkelt innebär att man under lediga påskdagar passar på att grotta ner sig i otäcka deckare och kusliga spänningsromaner. Så härligt!
Jag har läst den just norske författaren Samuel Bjørks bok; Det hänger en ängel ensam i skogen som rätt nyligen kom ut på svenska. Det är första delen i en tänkt serie om poliserna Mia Krüger och Holger Munch. Samuel Bjørk är en pseudonym för en norsk författare, men det är inte så värst hemligt, det finns bild på fliken i boken samt information på nätet vem som står bakom namnet.
Nåväl, i bokens början så sitter den unga polisen Mia Krüger ute på en isolerad ö i skärgården, och tänker mörka tankar. Vi förstår snart att något har hänt, Mia arbetar inte längre och dras längre och längre ner i sina snåriga minnen. Samtidigt hittas en ung flicka hängande död i skogen, med sin skolväska på sig och en lapp från ett flygbolag runt halsen där det står: Jag reser ensam. Och snart försvinner ytterligare ett barn…
Holger Munch, en polis med många yrkesår bakom sig blir inkopplad på fallet som berör hela Norge. Media står och stampar utanför polishuset och från ministerhåll kommer påtryckningar om en snabb lösning, medan oroliga föräldrar håller sina barn hemma från skolan. Munch åker därför med ett fladdrigt hjärta ut till den ö där Mia Krüger sitter för att försöka övertala sin gamla kollega att komma tillbaka till kåren.
Det hänger en ängel ensam i skogen är en spännande deckare, med många tvära kast och mystiska frågetecken. Jag hade mina funderingar över vem som är mördaren, men jag gissade inte rätt alls, vilket alltid är uppfriskande! Det finns förvisso en del klassiska deckargrepp i boken, men den känns ändå så pass bra och ”ny” att det inte stör mig. Boken lämnar dessutom många frågetecken kvar kring den två huvudpersonerna, att jag ser fram emot nästa del i serien. En rätt så perfekt deckare för lata dagar! Eller för att varva ner under stressiga dagar, för den delen.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar