Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 25 november 2014

Burnt Shadows av Kamila Shamsie


För några år sedan läste jag den här otroligt vackra boken, Burnt Shadows av Kamila Shamsie. Det är en bok som jag minns än idag, så bra var den. Och nu har boken precis kommit på svenska, med titeln Brända Skuggor, så därför passar jag på att tipsa om den! Båda utgåvorna finns så klart att låna på biblioteken i Karlskrona.
Burnt Shadows tar sin läsare på en resa från Nagasaki 1945, över världen, och slutar i USA 2002. Under de åren följer vi en familj och deras öden, och hur omvärlden formar deras väg. Hiroko står på sin balkong i Nagasaki den 9 augusti, hon har precis släppt iväg sin kärlek Konrad. Hon är tjugoett år gammal, och giftermålet med Konrad står för dörren. Konrad, som nu går där nere på gatan, och Hiroko som står på balkongen och ser efter honom och sin framtid. Men så blir världen vit, atombomben har fallit och livet blir aldrig detsamma igen. Bara ärren är kvar, de som Hiroko bär inom sig, men även skuggorna på ryggen efter svanmönstret på den kimono som brändes in i hennes hud när bomben slog ner. Hon reser till Indien och där, där hon trodde livet var färdigt, att alla känslor smält bort, så möter hon livet igen, i en indisk man.
Den här boken tar mig från Japan, till Indien, Pakistan, Afghanistan och ett New York dagarna efter 11 september. Till en kall bil i Kanada och till en obegriplig smuggel båt full med människor i Iran. Till religion, kärlek och hur människor bara lever sina liv. Läsningen går långsamt, men inte för att det är händelselöst, snarare tvärtom, utan för att språket är så vackert. Varje mening, varje ord vill etsa sig fast. Nu har jag inte läst den svenska översättningen, men är texten ens hälften så bra som den engelska utgåvan, till och med då blir det bra!
 
Som jag nämnde så är det några år sedan jag läste Burnt Shadows. I maj 2011, för att vara exakt.
Det minns jag för att precis samma natt som jag läser klart den här historien, som till stor del utspelar sig i Pakistan och Afghanistan, dör Osama Bin Laden i ett hus i just Pakistan. Jag ska inte avslöja för mycket, men att den händelsen sker i verkligheten samtidigt som jag befinner mig i bokens fiktiva värld, gjorde läsupplevelsen näst intill overklig. Och jag minns att jag rös dagen efter. Detta spelar så klart in i att jag kommer ihåg Burnt Shadows så väl. Men det som framförallt fastnade hos mig var det vackra språket. Och en särdeles fascinerade historia.

/ Malin

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar