Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 3 maj 2013

The Vaccines : "Come of age"


Jag skulle vilja slå ett slag för det brittiska indierockbandet The Vaccines vars spelning jag av en händelse hamnade på en kväll i Malmö för cirka två år sedan. Då var de aktuella med albumet What Did You Expect From The Vaccines? som kom våren 2011 och innehöll den peppiga och fartfyllda "Wreckin' Bar (Ra Ra Ra)" som varar i blott 1, 22 minuter vilken nog inte många gått miste om. Albumet hyllades av kritiker och bandet jämfördes med ett nutida The Clash. Jag minns hur de överrumplade mig med sina tämligen enkla och slagkraftiga melodier. För några månader sedan släpptes deras andra album Come Of Age och förväntningarna var höga. Recensionerna har har pendlat mellan ris och ros då många anser att de "krånglat till det". Själv är jag inte av den åsikten utan rekommenderar verkligen albumet som nu finns på stadsbiblioteket i Karlskrona (efter lite påtryckning från mig)... Spår värda att lyfta fram är bland andra "I Always Knew", "No Hope" och "Teenage Icon". Tempo, ljuvliga gitarriff och kaxig sång från Justin Young. Jag utfärdar avslutningsvis en varning då ni antagligen kommer att bekymmersfria och tillfreds nynna på dessa ovan nämnda spår och märka att ni alltmer rycker på axlarna åt petitesser efter att ha lyssnat på Come Of Age, för så känner i alla fall jag.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar