Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 20 maj 2013

Scarpetta är tillbaka!

Patricia Cornwells senaste bok om rättsläkaren Kay Scarpetta heter "Skuggor ur det förflutna" och jag får erkänna att jag inte kunde vänta på att den skulle komma på svenska, så den har jag redan läst på engelska under titeln "Port Mortuary". Scarpetta är (vid sidan av Lynley och Havers förstås) den deckarkaraktär jag följt längst, och vår relation har inte varit helt okomplicerad. Av någon anledning övergick Cornwell mitt i serien från att skriva i första person till att istället skriva i tredje person, vilket gjorde att Scarpetta bara blev dryg och odrägligt självgod. Utan att försöka mig på någon djupare stilistisk analys, så tror jag det är så att man måste få ta del av hennes tankar och känslor för att förstå hennes handlande.

Nu är ordningen dock återställd, berättarperspektivet har återgått till första person, Scarpetta är tillbaka i gamla banor igen, och det blir riktigt spännande nästan direkt. Hon har tjänstgjort ett halvår på en militärbas för att lära sig nya obduktionsmetoder, men blir hemkallad då hennes kollegor får ett komplicerat fall på halsen. Kroppen av en ung man som hittats död efter vad som antas vara en hjärtinfarkt börjar plötsligt blöda vid obduktionen, och frågor uppstår kring mystiska inre skador och huruvida han kan ha varit vid liv då han lades i bårhusets kylrum... Handlingen utspelar sig under några få dagar och tempot är högt och intensivt! Som vanligt spökar Scarpettas eget förflutna också, och det kan väl snart inte finnas fler gamla skelett som kan ramla ur hennes garderob, kan man ju tycka...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar