Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 23 februari 2012

Två guldkorn med snarlika titlar...

Några nya guldkorn i filmhyllan är de två filmerna Submarine och Submarino. Även om deras namn är lika är detta två helt olika filmer, men nästan lika bra.

I Submarine får vi möta femtonåriga Jonathan som skriver dagbok och refererar till Friedrich Nietzsche och har två mål i livet. Ett: att rädda sina föräldrars äktenskap, eftersom han misstänker att hans mamma är otrogen, och nummer Två: att förlora oskulden innan sin nästa födelsedag. Dessa två saker är inte helt lätta att genomföra. För att rädda föräldrarnas äktenskap försöker Jonathan få igång sina föräldrars sexliv genom att skriva kärleksbrev till sin far som han skriver är från sin mor. Och i Jonathans egna kärleksliv försöker han desperat att få Jordana att gilla honom, men hon är från början mest intresserad av att läsa Jonathans dagboksanteckningar, som oftast handlar om henne. 
Filmen är härligt konstig med en udda humor och jag skrattar till och med åt de tragiska scenerna. Miljön i filmen är vacker med det walesiska landskapet och karaktärerna och musiken i filmen gör att detta blir en riktig fullträff!

Filmen Submarino handlar om två bröder som växer upp med en alkoholiserad mamma och tvingas ta hand om sin lillebror. En dag dör deras lillebror väldigt tragiskt och de båda bröderna drabbas av skuldkänslor. Flera år senare möts bröderna på mammans begravning, den ena av dem kämpar då mot alkoholen och den andra slåss mot sitt drogmissbruk samtidigt som han försöker ta hand om sin son.


Det första jag vill säga om denna film är att jag tycker att den är så otroligt bra! Filmen är väldigt mörk och tar upp svåra ämnen på ett otroligt äkta sätt.
Även att det är en tragisk film så är det en av de bästa feelgood-filmer jag har sett, konstigt nog. Det är en film som jag aldrig kommer att glömma, för den har gjort ett sådant intryck på mig. Även att storyn i filmen är så otroligt tragisk så finns det ändå värme, känsla och kärlek i den. Submarino är ett danskt mästerverk som jag varmt rekommenderar!  

/Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar